بی توجهی احمدی نژاد به بیانات رهبری در ارتباط با تعطیلات

در گزارشی که از این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد کمترین میزان تعطیلات متعلق به کشوری بود که هم اکنون در خلیج عدن قرار داشته و با مشکلات بسیاری روبرو است و پس از آن کمترین تعطیلات در ایران وجود دارد./ رهبری در خطبه‌های نماز جمعه، در ۱۶ فروردین سال ۱۳۸۱ به تعطیلات زیاد انتقاد کردند و فرمودند: تعطیلات طولانى و بى‏دلیل، هیچ منطق عقلایى ندارد

محمود احمدی‌نژاد در آخرین اظهارات خود در اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش سراسر کشور از تعداد کم روزهای تعطیل انتقاد کرد.


به گزارش مهر،  احمدی‌نژاد به انتقاد برخی از افراد از میزان تعطیلات در کشور اشاره کرد و گفت: بنابرهمین موضوع ما عده‌ای را مامور کردیم که گزارشی از میزان تعطیلات کشورهای دیگر نیز تهیه کرده و مقایسه‌ای با تعطیلات خود داشته باشیم. در گزارشی که از این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد کمترین میزان تعطیلات متعلق به کشوری بود که هم اکنون در خلیج عدن قرار داشته و با مشکلات بسیاری روبرو است و پس از آن کمترین تعطیلات در ایران وجود دارد.


 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در روز پنجشنبه کار درستی بود گفت: توصیه می‌کنم این مسئله را در مقاطع دیگر تحصیلی نیز به اجرا بگذارید.


وی همچنین گفت: برخی می‌گفتند دولت نهم و دهم تعطیلات زیادی را به کشور تحمیل کرده است و با محاسبات غلطی آن را عاملی برای زیان دیدن کشور اعلام می‌کردند ولی باید گفت مگر کار به ساعات طولانی ارتباط دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: تجربه ما نشان می‌دهد که وقتی دو تا سه ساعت از ساعات کاری در ماه رمضان کاهش می‌یابد بازدهی افراد در ادارات افزایش می‌یابد.


 

 اما نکته تامل انگیز اینجاست که سایت رسمی خبرگزاری دولت، این قسمت از سخنان رئیس جمهور را منتشر نکرده است و معلوم نیست سانسور سخنان احمدی‌نژاد به چه دلیل صورت گرفته است. در این سایت درباره گفته‌های وی در ارتباط با تعطیلات آمده است:


رییس جمهور با بیان اینکه لزوم اصلاح ذهنیت غلطی که تعطیلات را برابر با بطالت می‌داند، گفت: تعطیلات فرصت مناسبی برای کنار هم بودن اعضای خانواده و تحکیم بنیان‌های خانواده است و اینکه عده‌ای چنین مطرح می‌کنند که با هر روز تعطیلی فلان مقدار خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌شود به دنبال عوامفریبی هستند.


دکتر احمدی‌نژاد با طرح پیشنهادی برای نامگذاری روزهای تعطیل به عنوان روز خانواده خواستار آن شد تا تعطیلی روزهای پنج شنبه در مقطع تحصیلی دبستان به سایر مقاطع تحصیلی و همه دستگاههای دولتی در سراسر کشور تسری یابد تا اعضای خانواده‌ها فرصت بیشتری برای کنار هم بودن و بهره بردن از زندگی خانوادگی داشته باشند.

این سخنان رئیس جمهور در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رهبر معظم انقلاب از زیادی تعطیلات در کشور انتقاد کرده بودند و خواستار کم شدن تعطیلات در کشور شده بودند.

 

ایشان در خطبه‌های نماز جمعه، در ۱۶ فروردین سال ۱۳۸۱ به تعطیلات زیاد انتقاد کردند و فرمودند: تعطیلات طولانى و بى‏ دلیل، هیچ منطق عقلایى ندارد.


قسمتهایی از صحبتهای ایشان در سایت رسمی رهبری به شرح زیر است:


بهار هم هست، رویش طبیعت و رویش انسان هم هست، نشاط و شادابى جسمى هم هست. این‌ها با هم کاملاً در رفتار مردم عزیز ما منطبق و متعامل شدند. لذا بجاست از مردم مؤمن و بزرگوار ما تشکّر شود. این را هم اضافه کنم که اهمیت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در میان مراسم سینه‏زنى و عزادارى، خود یک نقطه برجسته دیگر بود. ما همیشه از اینکه مى‏دیدیم جوانان و مردممان، سینه‏زنىِ روز عاشورا را مى‏کنند و نمازشان به نزدیک غروب مى‏افتد رنج مى‏بردیم.

 

مردم اهمیت نماز و ذکر خدا و یاد الهى را در لابه‏لاى مراسم عاشورا نشان دادند؛ لذا جاى سپاسگزارى و تشکّر دارد. یک تذکّر هم در باب مسائل مربوط به فروردین عرض کنیم: اوّلاً این تعطیلات طولانى و بى‏دلیل، هیچ منطق عقلایى ندارد. وضع خوبى نیست که اوّلِ سال، روزهاى متوالى - گاهى دو هفته و گاهى بیشتر - همه چرخهاى فعّالیت در کشور از حرکت بیفتد. خلاف مقرّرات هم هست، طبق مقرّرات تعطیلی‌ها محدود است. ما در ایّام سال، تعطیلى زیاد داریم که این به زیان کشور است. در بعضى از کشورهاى دنیا، طبق فهرستى که مشاهده مى‏کردم، همه تعطیلات رسمى در طول سال از پنج، شش روز تجاوز نمى‏کند.

 

لکن ما تعطیلی‌هایمان بسیار زیاد است. علاوه بر آن هم عدّه‏اى با بى‏توجّهى و بى‏اعتنایى خود به کار، علم، تحصیل و به اشتغالات روزمرّه زندگى و کارهاى ادارى و سازندگى، بر این تعطیلات اضافه هم مى‏کنند؛ آن‏هم در آغاز سال. بالاخره در اوّلِ سال، اوّلِ یک دوره جدید مالى و کارى است. توصیه مؤکّدِ بنده این است که هم مسؤولین و هم آحاد مردم عزیزمان تصمیم بگیرند این تعطیلات را کم کنند. این همه تعطیلاتِ پى‏درپى، زیانهایى به بار مى‏آورد که هر چند در اوّل کار محسوس نیست، لکن نتایج آن براى همه زیانبار است.


 با توجه به فرمایشات رهبری، جای تعجب است که محمود احمدی‌نژاد خواستار اضافه شدن تعطیلات در کشوراست، چرا که مقام معظم رهبری این امر را برای جامعه مضر می‌دانند.

منبع:  شفاف

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا